Skip to content
Chain
Ja preuzimam kontrolu
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Jesi li već odustao od svojih novogodišnjih odluka? Oprosti, to je možda osjetljiva tema. Ajmo probati ovako: Koliko često se zatekneš u raspravi za koju jednostavno znaš da je besmislena? Ili, koliko često ti drugi vozači u prometu pokvare raspoloženje? Tebi, a onda i tvom suvozaču.

 

Želim s tobom podijeliti jednu ideju za koju sam davno čula, a od tada ju spontano primjenjujem svaki put kad zateknem samu sebe u besmislenom dijalogu, kritiziranju političke situacije, ili u odustajanju od nekog cilja.

Radi se o jednoj varijanti modela iz knjige 7 navika uspješnih ljudi Stephena R. Coveya. Prema modelu, sve stvari u tvom životu se nalaze u jednom od dva kruga: krug brige i krug utjecaja.

 

Circles of Concern and Influence

 

Krug brige

U krugu brige (u nedostatku boljeg prijevoda) se nalaze sve one stvari do kojih ti je stalo, ali na koje nemaš izravan utjecaj. Ovdje se nalazi lijepo vrijeme za tvoj rođendan i snijeg za Božić. I prošlost. I daleka budućnost. I ishod političkih izbora. I tvoje zdravlje.

Kada se koncentriraš na stvari u ovom krugu, najčešće emocije s kojima se susrećeš su tuga i ljutnja. Ili pak velika želja da mijenjaš druge ljude i velika frustracija jer to ne možeš (kao što je na primjer slučaj kod ishoda političkih izbora).

Danas sam trebala biti na velikom forumu trenera u Poljskoj.

Zamisli 80 trenera iz cijelog svijeta i zamisli koliko se projekata, ideja i poznanstava rodi tijekom ta tri dana. Trebala sam biti na forumu, ali nisam. Jer sam bolesna. I nitko normalan me ne bi pustio na avion.

Prema teoriji, trebala bih biti i tužna i ljuta. I frustrirana. I bila sam, sve dok sat u mojoj sobi nije pokazao da je avion poletio. Do tog trenutka sam pila Lupocet. I čudne pripravke od đumbira i limuna i naranči. I puno meda i čaja. I nije pomoglo. U trenutku kada je taj avion poletio, više nije postojalo ništa što mogu napraviti.

Clock

 

Krug utjecaja

Avion je poletio, ja ostala. Nakon što sam na Facebooku ugasila sve obavijesti tih divnih ljudi koji se sada zabavljaju bez mene, odlučila sam se fokusirati na ono na što mogu utjecati. A to je kako ću provesti ova tri dana. U Zagrebu, u krevetu. Zapravo, kad malo bolje razmislim, ja jako volim svoj krevet. Do sada sam napisala dva teksta za TeaTime. I završila dvije knjige. Poprilično produktivan dan, rekla bih.

U ovom se krugu nalaze stvari na koje možeš utjecati. A to je najčešće odluka na što ćeš se fokusirati. I što ćeš napraviti u sljedećem trenutku.

Proaktivni ljudi preuzimaju odgovornost za svoj život.

 

Ovaj je model moguće primijeniti doslovno na sve. Određivanje prioriteta. Reduciranje stresa. Donošenje odluka. Svi ga zapravo koristimo u određenoj mjeri. Rekla bih čak da se radi o životnoj filozofiji.

Ja ga najčešće koristim u slučaju definiranja ciljeva. I prilikom moderiranja razgovora i sastanaka koji bi u suprotnom trajali beskonačno dugo. I zato ga danas dijelim s tobom.

 

Definiranje ciljeva

Kada pričamo o definiranju ciljeva, sve znamo. Postaviti konkretan i realističan cilj. Zapisati ga. Razlomiti ga na manje dijelove. Prilagoditi ili promijeniti okolinu. Mijenjati način razmišljanja. Odraditi odmah ujutro dok naš mozak još ne zna što se događa. Imati grupu podrške. Pratiti napredak. Nagraditi se za male pobjede.

I svejedno odustanemo. Zašto?

Jer se fokusiramo na stvari na koje nemamo utjecaj. Na primjer, broj na vagi. Taj broj nikada nije u potpunosti pod tvojom kontrolom. Doba dana, količina tekućine, nagib parketa… Previše varijabli.

U Njemačkoj sam, na četiri mjeseca, postala cura koja trči 5 km, tri puta tjedno. To sam uspjela samo zahvaljujući cilju koji je bio u mojoj sferi utjecaja. Tri puta tjedno ću otići u park s tenisicama na nogama i otrčati određeni broj kilometara. To je bio moj cilj. Sve ostalo što je došlo s tim, je bila posljedica.

 

Moderiranje besmislenih rasprava

Što se moderiranja tiče, sigurno si se barem jednom zatekao u raspravi koja nema smisla. Na primjer o nekoj političkoj situaciji. Nemoj me krivo shvatiti, ja podržavam argumentirane rasprave. To je dobrodošla gimnastika za mozak. Međutim, nakon nekog vremena, ako nismo došli do zajedničkog zaključka, rasprava nema smisla.

Tako smo se D. i ja nedavno prije spavanja zatekli u jednoj takvoj raspravi o Adventu u Zagrebu. Oboje smo već potrošili sve argumente i vrtili smo se u krug. Da ne ulazim u detalje, ono što nam je pomoglo da legnemo spavati prije ponoći je sljedeća logika.

 

Infografika

 

Sigurna sam da si do sada već shvatio da je sličnu logiku moguće primijeniti u gotovo svakoj situaciji.

U 2017. želim pročitati puno više knjiga nego u 2016. Dobro, što mogu napraviti da to i ostvarim? Mogu čitati 15 minuta svaku večer prije spavanja.

Čovjeku ispred mene treba sto godina da se isparkira. Mogu li ja nešto napraviti po tom pitanju. Mogu trubiti. Hoću li trubiti? Neću. Onda se neću ni živcirati i gledati na sat, nego ću naći dobru pjesmu na radiju.

Slična logika se krije i iza posta Moj šef i ja. Što ja mogu napraviti da taj odnos bude bolji?

 

Kao što sam već spomenula, ne postoji tajna uspješnog usvajanja novih navika. Niti postoji tajna uspješnih ljudi. Promjena se događa u trenutku kada postane prioritet. A uspješni ljudi jednostavno preuzimaju kontrolu nad svojim životom.

A ti?

 

Živi i radi po svom

…jednostavnije je nego što se čini. Prijavi se na tjedni newsletter i saznaj kako.

Prijavi se na newsletter