Skip to content
20 navika uspješnih ljudi
20 navika uspješnih ljudi
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Na početku svakog mjeseca, volim odabrati jednu novu naviku koju ću testirati u tjednima koji slijede. Neke navike su izravno povezane s mojim godišnjim ciljevima, no većina njih zapravo predstavlja zabavan izazov i onih malih 1% koji dugoročno čini veliku razliku.⁣

Usprkos uvriježenom mišljenju da je za usvajanje nove navike potreban 21 dan – nova istraživanja kažu drugačije. U prosjeku, potrebno je 66 dana da bismo promijenili neku naviku, s tim da o veličini navike taj broj može biti bilo gdje između 18 i 254 dana.⁣

Je li realno promijeniti sve svoje navike u 30 dana? Vjerojatno ne. ⁣

Svakog mjeseca odaberi zato jednu ili dvije koje te vesele, koje želiš isprobati već sutra – i učini ih dijelom svoje rutine.

Ako želiš testirati sličan izazov, slijedi prijedlog 20 navika koje se često ponavljaju u (auto)biografijama i člancima o uspjehu i to su navike koje dokazano utječu na naš osjećaj sreće i zadovoljstva.


1. Jednu stvar napravi drugačije

Ovo je navika uz koju se nikada više nećeš zapitati “gdje mi je proletio mjesec ili godina”. Naš mozak pamti aktivnosti i događaje koji su novi i drugačiji od rutine. Ako na primjer jedne srijede odlučiš otići na posao pješice (a inače ideš autom), to odjednom postaje “ona srijeda kad sam se smrznula na putu do posla”, umjesto “ne znam gdje mi je tjedan proletio” srijeda.


2. Odaberi mjesečni izazov

Protekle dvije godine, u siječnju, svakog radnog dana budila sam se u 5 ujutro. Zbog tog izazova zavoljela sam siječanj i ujedno naučila da ne postoji bolja navika za izgradnju samopouzdanja od ovakvih tjednih ili mjesečnih izazova. Obilježi tjedne i mjesece izazovima koji su tebi izazovni!


3. Svaki dan zapiši 250 riječi

Uspješni ljudi zapisuju svoje misli i ideje. Ako inače ne voliš pisati, neka to bude popis zadataka koje predugo odgađaš ili to-do lista za sljedeći dan. Bilo kako bilo, usvoji naviku redovitog stavljanja svojih misli na papir.


4. Planiraj obroke unaprijed

Na TeaTimeu obično ne pišem o prehrani, no odlučila sam ovim popisom “pokriti” sva glavna životna područja, zbog čega je ovu naviku nemoguće zaobići. Bez obzira na to što želiš promijeniti u svojoj prehrani, planiranje obroka za dan ili tjedan unaprijed će ti u tome sigurno pomoći.


5. Slušaj bez prekidanja

Usvoji naviku slušanja bez prekidanja. Štoviše, kada sugovornik završi s monologom – postavi mu dodatno potpitanje. Ako odlučiš testirati ovu naviku, sigurno ćeš primijetiti pozitivne promjene u svojim privatnim i poslovnim odnosima.


View this post on Instagram

Znaš što je najbolje što možeš napraviti za druge? . Bila sam na jednom prodajnom sastanku na samom početku svoje karijere. Velika konferencijska dvorana, važni ljudi s godinama iskustva, ja kao najmlađi član svog tima. Sve što sam htjela tijekom tog sastanka je – biti jednako važna. Apsolutno sve u meni mi je govorilo – nadoveži se na taj komentar, spomeni članak koji si pročitala o toj temi, reci NEŠTO! . Dok sam tako sjedila na rubu stola zajedno sa svojim unutarnjim monologom, promaknulo mi je prvih 15 minuta sastanka. Pojma nisam imala o tome tko je što rekao tijekom prvih 15 minuta. Kada bih sada u tom trenutku i htjela reći nešto pametno, riskirala bih da je to isto već rečeno ranije. I tako sam nastavila šutjeti. . Bez pritiska da moram reći nešto pametno – počela sam slušati. Sljedećih 30 minuta slušala sam ljude za stolom. Nisam odgovarala sa "da, aha, jasno" na svaki komentar. Nisam predlagala rješenja. Nisam smišljala svoj sljedeći pametni odgovor. Samo sam slušala. . 3 dana nakon tog sastanka stigla mi je poruka u LinkedIn inbox: Pozdrav Tea, drago mi je što smo se imale priliku upoznati u ponedjeljak. Svidio mi se tvoj pristup i veselim se potencijalnoj suradnji u budućnosti. . Koji pristup?! 😂 Pa tijekom tog sastanka nisam rekla dvije pametne. . Fast forward nekoliko godina, družimo se i surađujemo i dalje, a ako je pitate što joj se najviše svidjelo kod mog pristupa na tom sastanku, rekla bi vam da sam "baš nekako bila prisutna i trudila se razumjeti tuđu perspektivu". 🙈 . U vremenu raštrkane pažnje i pametnih rješenja na sve strane – kada si zadnji put imala osjećaj da te netko stvarno slušao i čuo? . Biti tu, biti 100% tu, bez distrakcija i pametnih savjeta, je najbolje što u ovom trenutku možeš napraviti za druge. Ako nisi, nazovi frendicu koja je na drugom kraju Europe. Pošalji e-mail klijentu ili mentoru i pitaj ga kako je. Bez prekidanja saslušaj sljedeću osobu na telefonu a kada završi s dijeljenjem, reci – reci mi više o tome. . 100%-ni fokus je najvrijednije što možeš pokloniti osobi do sebe. 💛 #radimposvom

A post shared by Tea Zavacki – Business Trainer (@teatime.com.hr) on


6. Prebaci punjač za mobitel u drugu prostoriju

Pod “drugom prostorijom” misli se na bilo koju prostoriju koja nije prostorija u kojoj spavaš. Protekla dva mjeseca moj mobitel “spava” u dnevnoj sobi i moja jutra su značajno ljepša i produktivnija.


7. Rezerviraj 10 minuta za razmišljanje

Ne znam za tebe, no u mom rasporedu vrlo se rijetko spontano dogodi da imam 10 minuta bez mobitela, notifikacija i vanjskih podražaja. “Vrijeme za razmišljanje” danas je postalo luksuz, a ljudi poput Bill Gatesa kažu da je upravo to vrijeme zaslužno za većinu njihovih genijalnih ideja.


8. Ubaci 20-minutni cleaning sprint

Ako si poput mene, vjerojatno ne voliš višesatno pospremanje i čišćenje stana. No, uredan prostor pozitivno utječe na našu produktivnost, zbog čega sam u svoje dane ubacila kratka 20-minutna čišćenja. Navijem alarm na 20 minuta i pokušam u tom vremenu što više stvari vratiti na mjesto. Ovaj trik često koristim i u trenucima kada mi nedostaje motivacije i ne mogu se natjerati da ustanem s kauča – provjereno pomaže.


9. Riskiraj

Jednom dnevno, tjedno ili mjesečno (odaberi frekvenciju koja tebi najviše odgovara) napravi nešto što je izazovno, novo i pomalo zastrašujuće. To može biti odlazak na novi meetup, solo ručak u restoranu ili dijeljenje ideje na sastanku. Uvedi naviku redovitog izlaska iz comfort zone i nagradi se kada to napraviš.


10. Jednom mjesečno “očisti” svoje društvene mreže

Ako značajan dio svog vremena provodiš na Instagramu ili Facebooku (kao..khm…neki), preuzmi odgovornost za sadržaj koji konzumiraš. Redovito “osvježi” listu profila i sadržaj koji pratiš kako bi te tvoj Instagram u svakom trenutku veselio, inspirirao i educirao.



11. Započni dan (malom) pobjedom

Ujutro imam zadatak ustati unutar 10 minuta od zvuka alarma, no tvoja “mala pobjeda” može biti namještanje kreveta, jutarnje vježbanje ili meditacija. Započinjanje svakog dana s malim postignućem dat će ti potrebnu dozu motivacije za dalje.


12. Isključi se

Jednom tjedno, jednom mjesečno, ma jednom godišnje – isključi se na 24 sata. Ili povremeno izađi iz stana bez mobitela. Ima nešto posebno u tom offline vremenu.


13. Nabroji 3 dobre stvari

Kada pričamo o navikama, zahvalnost je jedna od onih koje je teško zaobići. Način na koji sam ja ugradila zahvalnost u svoj dan je kroz svakodnevno nabrajanje 3 stvari na kojima sam zahvalna. To možeš napraviti ujutro nakon buđenja, dok se voziš na posao ili neposredno prije spavanja. Odaberi trenutak u danu i svaki dan nabroji tri dobre stvari.


14. Pošalji dvije poruke

Druga navika na temu kvalitetnih odnosa (uz broj 5): čak i kada nemaš vremena za redovite kave i sastanke, pokušaj se svaki dan javiti jednoj osobi u poslovnoj sferi i nekome tko ti je važan privatno. Redoviti “kako si” ili “ovaj članak me podsjetio na tebe” čine ogromnu razliku.


15. Oznoji se

Ako još nemaš ustaljenu rutinu vježbanja, neka ovo bude tvoja temeljna navika za više fizičke aktivnosti u 2020. Vježbanje u ovom slučaju postaje zabavnije jer jednako obuhvaća teretanu kao i “popela sam se na peti kat stepenicama”, ili “10 minuta sam plesala po stanu”. Najbrže usvajamo navike koje su nam zabavne.


16. Odaberi 1 prioritet

Svoj dan započni definiranjem jednog prioritetnog zadatka. Vjerojatno ćeš u većini svojih dana napraviti i više od toga, no dovršavanje tog jednog prioritetnog zadatka dat će ti osjećaj postignuća, kontrole i ogromnu motivaciju za ostatak dana.


17. Odradi 30 fokusiranih minuta

Još jedna navika koja će unaprijediti tvoj fokus i osjećaj produktivnosti. Tijekom 30 minuta u danu mobitel stavi u ladicu i fokusiraj se na prioritetni zadatak. Ova navika, zajedno s prethodnom, najzaslužnije su za moje ostvarenje ciljeva u prethodnoj godini.



18. Planiraj zabavne aktivnosti

Koliko često i koliko unaprijed planiraš svoje slobodno vrijeme? Naime, dokazano je da nas samo iščekivanje i planiranje (npr. putovanja) često veseli više od same aktivnosti. I zato, jednom mjesečno isplaniraj svoje vikende i ubaci u njih zabavne aktivnosti kao što su druženja, jednodnevni izleti, slaganja puzzli ili testiranja novih restorana. Isplaniraj aktivnosti, a zatim uživaj u iščekivanju.


19. Svaki dan nauči nešto novo

Ne mogu doći do kraja ovog popisa, a da ne spomenem naviku redovitog čitanja (npr. 10 stranica dnevno). Kreiraj popis tema i vještina koje te zanimaju a zatim u svakom danu rezerviraj 15-30 minuta za učenje i istraživanje. Uz knjigu, to može biti i članak, TEDx govor, YouTube video ili online tečaj.


20. Kreiraj glazbenu naviku

Istražujući, iznenadilo me koliko se navika “uspješnih” ljudi temelji na glazbi. Neki redovito plešu, neki rade uz omiljene playliste, neki pjevaju kad su pod stresom. Barem jednom u danu uključi sva svoja osjetila i ubaci glazbu u svoju rutinu.


Koja od ovih navika ti zvuči zanimljivo? Koju naviku treba dodati na ovaj popis? Veselim se čuti tvoja iskustva.