Skip to content
Emoticons
Emotikoni u poslovnoj komunikaciji
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Kasniš.

…iskače na zaslonu mobitela. A što je pjesnik htio reći?

Emoticons

 

Ista poruka, a barem deset mogućih značenja u pozadini. Posebno kada u cijelu priču uključimo te emotikone koje svi koriste, a nitko ne razumije. Znaš li što je uopće emotikon? A emoji? Zar to nije ista stvar?

 

Stručnjaci kažu sljedeće:

Emotikon je grafički prikaz ljudskog lica, kreiran pomoću interpunkcijskih znakova, slova i brojeva, a s ciljem da prenese osjećaj ili raspoloženje.

Emoji su srca, životinje, hrana, snjegovići. Ukratko – sve ostalo. S tim da su neki od emojia ujedno i emotikoni, ali ostavimo tu priču za neki drugi put.

I onda uz to imamo i stickere, tj. sličice specifične svakoj pojedinoj aplikaciji (npr. Facebook, Viber…).

 

I zašto bi onda itko koristio emotikone u poslovnoj komunikaciji, koja je sama po sebi kompleksna? Zašto otvoriti vrata cijelom spektru novih vrsta nesporazuma?

Nedavno sam na konferenciji upoznala potencijalnog klijenta. Komunikacija uživo je bila vrlo neformalna i opuštena, ali pojma nisam imala kako taj ton, dan poslije, prenijeti u pisani oblik. Složiti tekst maila je bila umjetnost samo po sebi, ali najviše vremena sam zapravo provela pišući i brišući taj značajni :).

 

Emotikon ili ne, pitanje je sad

U Litvi sam održala trening na temu govora tijela, pri čemu mi je glavna inspiracija bio tečaj Body Language for Entrepreneurs na Udemy platformi. Vanessa u jednom od uvodnih videa kaže da samo 7% informacija u komunikaciji prenosimo riječima. Preostali dio sadržaja se nalazi u intonaciji i govoru tijela.

Pisana komunikacija je dakle vrlo siromašna (nosi samo 7% ukupne poruke). I to je sigurno jedan od razloga zašto su emotikoni postali njen sastavni dio. Emotikonom možeš prenijeti dodatnu informaciju, odnosno emocionalni ton poruke. Glavni cilj emotikona, još od vremena kada su izumljeni, je bio pojasniti sadržaj poruke.

Smajlić je pisana verzija prijedloga “prijeđimo na ti?”.

Također, u obzir moramo uzeti i međugeneracijske razlike. Emotikoni su dio moje pisane komunikacije još od vremena prvih SMS poruka u osnovnoj školi. Rijetko, ali stvarno rijetko, primim ili pošaljem dulju poruku u kojoj ne postoji niti jedna šarena ikonica. Stvar navike.

I zbog toga je za mene (i generacijski meni slične) izostanak emotikona u pisanoj komunikaciji također poruka za sebe. Poruka bez emotikona sa sobom nosi “ljuti” ili pasivno-agresivni ton. I zato kada meni moj šef pošalje “hvala” bez interpunkcijskih znakova ili smajlića, moj prvi instinkt je zapitati se što sam krivo rekla ili napravila.

Iako, moram ga pohvaliti, popravlja se.

Dakle, ta šarena ikonica nosi dodatnu korisnu informaciju i pojašnjava značenje poruke. Ali čak i ako zanemarimo taj argument, u međugeneracijskoj komunikaciji, “emotikon ili ne” više ni nije pitanje. Poruka bez emotikona, na platformi na kojoj su emotikoni uobičajeni, nama u najmanju ruku zvuči pasivno-agresivno.

I zato želim uputiti prijedlog svim starosjediocima na ovom igralištu zvanom poslovni svijet – molimo vas koristite emotikone. Barem onaj osnovni, dvotočka pa zagrada. Bit ćemo produktivniji i pod manjim stresom, jer između ostalog nećemo deset minuta pokušavati dešifrirati koje značenje stoji iza poruke: Zaboravi, hvala.

Jedan smajlić na kraju rečenice čini čuda. Čak i u slučaju kritike.

 

Koje emotikone koristiti

Recimo da smo se složili oko toga da su emotikoni u današnjoj poslovnoj komunikaciji prihvatljivi, ako ne i poželjni. Ali koji?

Davno smo od obične dvotočke i zagrade evoluirali do sofisticiranih izraza lica koje nisam sigurna bismo li znali demonstrirati uživo. A kompliciraniji izrazi lica su povećali i mogućnost nesporazuma. Ako samo pogledaš kako isti emotikon izgleda na različitim platformama, sve će ti biti jasno.

 

Izvor: GroupLens

 

Ja imam (i volim) Samsung, ali ostatak moje firme je na iPhoneu. Do sada uopće nisam razmišljala o tome da moj razdragani i rumeni smajlić, u poruci na njihovom mobitelu izgleda u najmanju ruku nervozno.

Zanemarimo nakratko razlike među platformama. Recimo da svaki emotikon izgleda isto na svakom uređaju. Misliš li da bi to minimiziralo mogućnost nesporazuma?

Dat ću ti jedan praktičan primjer. U mailu sam pitala šefa gdje se nalazi neki dokument. Njegov odgovor je bio: Pogledaj u mailu ispod ;). I koje sad značenje ima ta poruka? Emotikon koji namiguje ja tumačim uz dozu ironije i sarkazma. Mom šefu je pozitivan i šaljiv, a tebi bi možda značio nešto potpuno treće.

Emotikoni koje koristimo i značenje koje im pridajemo se razlikuju od osobe do osobe. Kao i poštapalice. Način na koji ti pričaš ili koristiš emotikone je svojstven samo tebi. Na primjer, jedna moja prijateljica na dnevnoj bazi u svojim porukama koristi emoji patlidžana. I volimo ju zbog toga. Ali to ne znači da bi ta poruka ili značenje patlidžana u toj poruci bilo jasno ikome drugome.

Zbog toga je glavno pravilo emotikona u poslovnoj komunikaciji – minimalizam.

Emotikoni su poželjni, ali u poslovnoj komunikaciji nema potrebe za patlidžanima. Osobno, u komunikaciji s klijentima, ako koristim emotikone, koristim isključivo onaj najosnovniji, dvotočka pa zagrada. U komunikaciji unutar firme koristim sve ostale, ali mi smo jedna vrlo opuštena i neformalna firma. I još važnije, svi smo upoznati sa značenjem koje stoji iza emotikona koje koristimo.

Ukratko, keep it simple.

 

Kada stati

Iako su simpatični i čine ton komunikacije toplijim, previše emotikona će te iz pristupačnog profesionalca pretvoriti u tinejdžera. Zbog čega se postavlja pitanje, koliko emotikona je previše?

Osobno, ne koristim više od dva, tri u dužim mailovima. U kraćim porukama, jedan je dovoljan. U svakom slučaju ih dovoljno razmaknem jednog od drugog i prije samog slanja pogledam kako poruka vizualno izgleda. Važno mi je da emotikoni ne “iskaču iz paštete”.

Isto tako, ovisi s kim pričam. U neformalnijim, mlađim industrijama, emotikoni su poželjni. Na primjer u prijavi za posao u start-upu. S druge strane, u bankarskom ih sektoru ne bih koristila, barem ne odmah i ne prečesto.

 

I to me dovodi do pravila koje je primjenjivo u svakoj situaciji, čak i ako sve ostalo zaboraviš.

Ako nisi siguran, kopiraj sugovornika.

Tu zapravo pričamo o mirroringu, fenomenu kojeg Vanessa tijekom tečaja detaljno objašnjava. Ukratko, oponašajući sugovornika, njegov govor tijela, tonalitet, čak i riječi koje koristi, gradiš povjerenje, a time i odnos. I zbog toga, ja komunikaciju uvijek započinjem konzervativnije, a onda slijedim ton kojeg postavlja sugovornik s druge strane.

A ako si ti taj sugovornik s druge strane – olakšaj nam muke i stavi poneki emotikon tu i tamo. 🙂

 

I na kraju, želim s tobom podijeliti jednu korisnu informaciju (ako ju već nisi vidio na Facebooku). Ako želiš uložiti u Vanessin, Garyev ili neki drugi tečaj na Udemyu, do 10. siječnja veliki broj njih možeš pronaći za 10 eura (cijene inače su i do 200 eura). Hvala Jasmini bez koje bi sigurno propustila ovu super priliku.

 

Želim ti što manje nesporazuma u poslovnoj komunikaciji. I što više dobrih, kvalitetnih i uspješnih mailova. Jer i to je vještina, kao i svaka druga. A vještine se uče.

 

Živi i radi po svom

…jednostavnije je nego što se čini. Prijavi se na tjedni newsletter i saznaj kako.

Prijavi se na newsletter